نفیسه حقیقت جوان: مفیده الغول، همسر شهردار قدس یکی از زنان تحصیلکرده شهری است که در آرزوی آزادی می‌جنگد .

او که این روزها تدریس روانشناسی خانواده را به جوانان فلسطینی بخشی از وظایف معلمی خود تعریف کرده است همچون سایر مردم این سرزمین که سال‌های بیشتری از عمرشان می‌گذرد چشم امید به بازگشت روزهایی دوخته‌اند که بار دیگر آرامش در خیابان‌های شهر قدس، جایی که تا دیروز جوانانش جز به تحصیل علم و ساختن آینده بهتر به چیز دیگری نمی‌اندیشیدند؛ دوخته است.

الغول در سفر به تهران مهمان همشهری جمعه بود او از تهران، بانوان ایرانی و الگوی زن مسلمان در جهان امروز سخن گفت.

مفیده الغول، از زنان ایران به عنوان الگویی مناسب برای شکسته شدن بسیاری از تابوها یاد کرد و گفت: زنان و دختران ایرانی بسیار باهوش، مودب و تحصیل کرده هستند و به همین دلیل هم تصویر زیبایی از زن جامعه ایرانی را برای هر کس که به این کشور سفر می‌کند به تصویر می‌کشند.

وی در ادامه افزود: در چند روز اقامتم در تهران، زنان را در اجتماع و کار دوشادوش و همراه با مردها دیدم نه در پشت سر آنها! همین موضوع نشان می‌دهد که تلاش این گروه از جامعه برای دست‌یابی به جایگاه مناسب اجتماعی و حقوقی که یک زن باید در جامعه از آن برخوردار باشد به بار نشسته است.

معتقدم که اگر زنان ایرانی همچنان به تلاش‌های خود در جامعه و کسب تحصیل ادامه دهند به طور حتم در آینده نزدیک جامعه ایرانی تبدیل به جامعه‌ای کاملاً مترقی و منحصر به فرد خواهد شد که مورد تحسین همگان قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه تحصیل زنان در جامعه زمینه تربیت فرزندان بهتر و شایسته‌تری را برای کشور فراهم خواهد کرد و به این ترتیب آینده روشن برای ایران تضمین شده است.

مفیده الغول با تاکید بر اینکه نقش زنان ایرانی در کنترل امور در چند روز اقامتش به قدری بارز بوده است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را انکار کرد یا به سادگی از کنارش گذشت با مقایسه نقش زنان ایرانی با زنان فلسطین گفت: دختران و زنان ایرانی به قدری باهوش هستند که به خوبی می‌دانند چگونه لباس بپوشند و برای هر مکان و زمانی چه لباسی را انتخاب کنند، آنها حتی به خوبی درک کرده‌اند که چطور صحبت کنند و از چه چیزی با چه کسی سخن بگویند.

 اما زنان فلسطینی فرصتی برای اندیشیدن به این مسائل ندارند البته نباید فراموش کرد که شرایط کنونی این دو کشور کاملاً متمایز از یکدیگر است. در ایران زنان و دختران فرصت لازم برای تحصیل دارند در حالی که در قدس زنان با وجود علاقه فراوان به یادگیری امکاناتی در اختیار ندارند به خصوص که اسرائیل هم اجازه تخصیص هیچ بودجه‌ای را برای این منظور صادر نمی‌کند، به همین دلیل هم اغلب زنان پسرانشان را برای تحصیل علم تشویق می‌کنند.

آنها به خوبی درک کرده‌اند که باید از این طریق راه را برای زندگی بهتر هموار کنند.وی در ادامه با اشاره به اینکه شرایط زندگی در قدس بسیار دشوار شده به طوری که به معنای واقعی اثری از مراکز بهداشتی‌، فرهنگی، علمی و... دیده نمی‌شود و مردم سال‌هاست که طعم شادی را نچشیده‌اند، عنوان کرد: همانطور که گفتم شرایط اجتماعی در قدس به هیچ وجه به نفع زنان نیست به همین دلیل اغلب آنها به سختی تحصیلات دوره دبیرستان خود را به پایان می‌رسانند.

مادران تحصیل کرده هم در تلاش هستند تا با انتقال آنچه در دانشگاه یاد گرفته‌اند سطح علم و دانش فرزندانشان را به خصوص دختران که از شرایط سخت‌تری برخوردار هستند، بهبود ببخشند. آنها مدام در حال کتاب خواندن هستند که البته بیشتر آن کتاب‌ها کتاب‌های مذهبی و دینی و بخصوص قرآن است.

او که این روزها در منطقه عمان در اردن زندگی می‌کند و از این کشور به عنوان یکی از آرام‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین مناطق یاد می‌کند که مردان و زنانش از سطح رضایتمندی در خور توجهی در زندگی اجتماعی برخوردار هستند، در پایان اظهار داشت: دلم می‌خواهد روزی برسد که مردم ایران به همان اندازه که به فراگیری زبان انگلیسی اهمیت می‌دهند به یادگیری زبان عربی هم توجه کنند به خصوص که این زبان در کنار دین مشترک می‌تواند مراودات ایران را با بسیاری از کشورهای عرب زبان تقویت کند.

 به نظر من اگر فراگیری زبان انگلیسی مهم است، یادگیری زبان عربی به مراتب مهم‌تر از آن است، چرا که زبان عربی زبان قرآن است و از آنجاییکه ایران از جایگاه خاصی در جهان اسلام برخوردار است به همین دلیل اگر مردمش زبان عربی را ندانند به طور حتم قادر به درک جامعه عرب زبان نخواهند بود. به خصوص که نباید این نکته را فراموش کرد که با ترجمه یک زبان به زبان دیگر همواره بخشی از معنا و ارتباط گم می‌شود.

همشهری جمعه

کد خبر 76730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز